Tarton matka 2018

Tarton uusi kansallismuseo ”ERM Tartto”

Leksin matka Tarttoon 6-8.10.2018, mukana 25 innokasta matkaajaa.

Lauantaina 6.10 klo 9 lähtö M/S Finlandialla Länsiterminaali T2:ssaTallinnaan. Laivalla nautimme buffet-aamiaisen. Tallinnan satamassa meitä odotti opas ja bussi lähtövalmiina. Matkalla pysähdyimme tauolle Adaveren tuulimyllykahvilassa. Tarttoon tullessa bussimme joutui Tarttoon maratonin takia seisomaan ruuhkassa parikymmentä minuuttia, ennen kuin pääsimme majoittumaan London-hotelliin, jossa nautimme päivällisen.

Vanamuine-teatterissa alkoi klo 19 Operetti ”Wieniläistä verta”. Nautimme upeasta kolme-tuntisesta esityksestä.

Sunnuntaina 7.10 saimme tutustua Viron 1.10.2016 avattuun kasallismuseoon, ”Est Rahva Museum, ERM Tartto”. Museon suunnitteli kolme pariisilaista arkkitehtiopiskelijaa, jotka voittivat suunnittelukilpailun.

”Viron uusi kansallismuseo on lasivaippaan verhoiltu betoninen ihanuus”. Näillä sanoilla esitteli arkkitehti Tarja Nurmi tätä uutta kansallismuseota. Museo on rakennettu entisen lentokentän kiitotien päälle ja se on yli 350 m pitkä ja 71 m leveä, pinta-ala yli 410 000 neliötä!  Olipa todella mittava ja ainutlaatuinen kokemus. Ravintolassa nautittu lounas oli tyylikäs ja maittava ennen lähtöämme kaupunkikiertoajelulle.

Illalla osa meistä tutustui London-hotellin lähellä sijaitsevaan pikku ravintolaan nauttien sen antimista.

Maanantaina 8.10 aamiaisen jälkeen 10.15 bussimme starttasi paluumatkalle. Vierailimme ensin Tarttoon Paavalin kirkossa, joka on Eliel Saarisen suunnittelema ja se valmistui vuonna 1917. Toisen maailmansodan aikana vuonna 1944 kirkko vaurioitui pahoin pommituksen aiheuttamassa tulipalossa. Arkkitehtien Kari Järvisen, Merja Niemisen ja Markku Norsin vuonna 2006 kirkon korjauksen kutsukilpailuun jättämä ehdotus voitti ja korjauksen toteutuksesta vastasivat Järvinen ja Nieminen. Alttarin on suunnitellut kuvanveistäjä Pertti Kukkonen ja 5-osaisen alttarikaapin taidemaalari Kuutti Lavonen. Kirkon vihki korjaustöiden jälkeen uudelleen käyttöön syyskuussa 2015 arkkipiispa Urmas Viilma.

Matkalla Tallinnaan tutustuimme historialliseen Pilitsveren kirkonkylään ja sen kirkkoon, jota esitteli seurakunnan kanttori. Pilitsveren kylässä asuu talvisin vain 70 ihmistä. Siellä on pidetty suomalaille rippikoululapsille rippileirejä kesäisin.

Kirkossa käynnin jälkeen Pappi Hermann esitteli meille kommunistisen kansanmurhan muistomerkkiä ”Kivikangur”, joka pystytettiin sielujen päivänä 2.11.1988. Maakuntien muistokivien keskellä on hallitseva risti, jonka jalustaan on merkitty kahden suurimman kyydittämisen päivämäärät ja uhrien luku. Pappilassa meille tarjottiin lounas. Saavuimme klo 17 Tallinnan A-terminaaliin ja kotimatka alkoi.

Meillä oli todella antoisa Hansa Travel’ín järjestämä matka, hyvin hoidettu ja oppaamme Virve Vast oli aivan loistava! Odotamme innolla seuraavaa yhteistä matkaa. Kiitokset!

Pertti Kukkosen suunnittelema Tarttoon Paavalin kirkon alttari ja Kuutti Lavosen 5-osainen alttarikaappi

Lisää matkakuvia löytyy kuvagalleriasta.